بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی

امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش چشمگیری داشته و نفوذ آن بین کاربران بیشتر شده است. این موضوع باعث شده تا خیلی از کسب و کارها و حتی بازاریابان اینترنتی از این شبکه‌ها به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی ویژه‌ استفاده کنند. از طرفی استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توجه به تنوع و گستردگی آنها کار ساده‌ای نیست و تکنیک‌ها و ترفندهای زیادی دارد که باید مد نظر قرار داد. اما محدود بودن تعداد سوشال‌ها در ایران به دیجیتال مارکترها فرصت می‌دهد تا بتوانند آنالیز دقیقتری از علاقمندی کاربران به دست آورند و بازاریابی موفق‌تری داشته باشند.

منظور از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

به زبان ساده، هر نوع فعالیتی که در شبکه‌های اجتماعی با هدف بازاریابی محصول یا خدمت در حال انجام هست بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نام دارد یا به زبان ساده‌تر به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است. پس وقتی ما به عنوان صاحب یا کارشناس یک کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم و می‌خواهیم از این ابزار به کاربران هدفمند نزدیک‌تر شویم، در حال انجام بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا (SMM) هستیم. در ایران با توجه به محدودیت‌های موجود به بازاریابی اینستاگرامی و توییتری وتلگرامی توجه بیشتری می‌شود. حالا باید به این فکر کنیم که به عنوان یک کسب و کار چه هدفی از حضور در شبکه‌های اجتماعی داریم؟

بیشتر کسب وکارها در پیج‌های خود تلاشی برای برقراری ارتباط با مخاطب خود نمی‌کنند. نهایت کار آنها به معرفی محصول خلاصه می‌شود. از طرفی، برقراری ارتباط سازنده با مشتری‌ها به این معنی نیست که فقط به کامنت‌ها پاسخ دهیم در حقیقت، یک ارتباط سازنده، جاده‌ای دو طرفه است که میان شما و مشتریانتان قرار می‌گیرد. شما در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنید تا مخاطب خود و نیازهای او را بهتر بشناسید و از این راه بتوانید محصول یا سرویسی که پاسخگوی نیازهای کاربرانتان باشد را ارائه دهید.

فروش در شبکه‌های اجتماعی هم بخش مهمی است اما در اولویت دوم قرار می‌گیرد. جابه‌جا کردن این دو اولویت و تمرکز روی فروش، کار اشتباهی است که بیشتر پیج‌های بیزنسی آن را انجام می‌دهند. پس باید به هنگام طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی این مورد را کاملا برای خودتان روشن کنید که شناخت مشتری و تعامل با مخاطب برای برندسازی الویت بیشتری دارد.

مزایا و اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای آنلاین

بدون شک همان‌طور که شما ساعت‌ها از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌کنید، کاربران خیلی زیادی هم هستند که کمتر یا بیشتر از شما در این پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند. ضمن اینکه تمام هدف این رسانه‌ها برقراری ارتباط و تعامل بیشتر و دو سویه است که باعث می‌شود اثربخشی محتوا و فرایندهای بازاریابی شما بیشتر شود. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی اهمیت زیادی دارد که به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

برند ما در فضای دیجیتال بیشتر مطرح می‌شود

بسیاری از مردم روزانه ساعت های زیادی را در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، توییتر و LinkedIn  سپری می کنند که بسیاری از این افراد می توانند کارکنان بالقوه، مشتریان، تامین کنندگان و شرکای کسب و کار شما باشند. تعداد زیاد بازدید ها در شبکه های اجتماعی شرایطی را فراهم می کند که  شما با یک استراتژی بهینه وتولید محتواهای جذاب در شناخته شدن نام تجاری و معرفی برند خود سریعتر و بهتر عمل کنید. وجود کاربران بسیار زیادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به شما فرصتی می‌دهد تا با مشتریان جدیدی آشنا شوید.

یافتن مشتریان بالقوه

اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند تا قبل از انجام کسب و کار با یک شرکت اطلاعات بیشتری از آن مجموعه به دست آورند. شبکه‌های اجتماعی یک ابزار تحقیقاتی محبوب است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا با درگیر شدن با مصرف کنندگان یک رابطه سازنده را ایجاد کنند. ایجاد یک تجربه مثبت و تعامل با مخاطب یافتن مشتریان بالقوه و افزایش فروش شما را تضمین می‌کند.

افزایش میزان فروش با انجام تعاملات بیشتر

با انتشار محتوا  این امکان به وجود می‌آید که از علاقه مشتریان کنونی و آینده مطلع شوید و این امر موجب تعامل بیشتر شما می شود. با باز کردن صحبت با آنها و پاسخ‌دهی به درخواست‌ها و سوالات آنها این تعامل گسترش می‌یابد. این فرایند موجب می‌شود که شما بدانید چه چیز برای رونق کسب و کارتان بهتر است.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انواع مختلفی دارد ولی به طور کلی این راهکار در چهار دسته‌بندی اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • شبکه‌‌سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
  • میکروبلاگینگ (توییتر)
  • به‌ اشتراک‌گذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
  • به‌ اشتراک‌گذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو)

 می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار خود و محتوایی که تولید می‌کنید از هر کدام از این شبکه‌ها استفاده کنید.

از پیج خود به عنوان یک رسانه اطلاع‌رسانی استفاده کنید

بارها پیش آمده که یک کسب و کار به دلیل پیچیدن شایعه‌ای در بازار و عدم دسترسی به مشتریانش دچار دردسر شده است. اگر شما رسانه فعالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشید در چنین مواقعی به راحتی می‌توانید به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید و جلوی افزایش شایعه را بگیرید. گذشته از این می‌توانید خبر ارائه محصولات جدیدتان را هم به گوش مخاطبان خود برسانید.

در این متن برای بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی موارد زیر را خواندیم:

  • تمام فعالیت‌هایی که در شبکه اجتماعی با هدف تبلیغ محصول یا خدمت انجام می‌شوند در شمار بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
  • تلاش برای برقراری ارتباط سازنده با مشتریان، مشخص کردن هدف از بازاریابی و شناخت عمیق مخاطب هدف، اولین قدم‌ها برای ایجاد جریانی از بازاریابی قوی در شبکه‌های اجتماعی هستند.
  • تبدیل کردن پیج کسب و کار خود به یک دریچه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی می‌تواند در بسیاری از موارد کمک‌حال برندتان باشد.
  • داشتن استراتژی، هدف و برنامه، کلیدهای پیروزی در (SMM) هستند.
بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top