دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال چیست؟

برای تعریف بازاریابی دیجیتال بهتر است قبل از هر کاری، «بازاریابی» را تعریف کنیم. اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد می‌توان تعریف زیر را تا حدی وجه مشترک توضیحات رایج در این زمینه در نظر گرفت.

بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار ما است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف کننده هدایت می‌کند و تعریف بازاریابی دیجیتال  از نظر سایت معتبر هاب اسپات شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

در سال‌های گذشته، زمانی که خبری از دنیای دیجیتال در زندگی ما نبود ، مردم تمایل بیشتری به خواندن کتاب‌ها و روزنامه‌های کاغذی داشتند. به همین دلیل بازاریاب‌ها نیز بیشتر از روش بازاریابی سنتی برای تشویق مردم به خرید یک محصول یا خدمت استفاده می‌کردند.

با باز شدن دنیای دیجیتال به روی مردم و روی کار آمدن اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها مردم بیشتر زمان خود را به حضور در این دنیای تازه اختصاص دادند. در نتیجه، بازاریاب‌ها نیز باید به دنیای دیجیتال کوچ می‌کردند تا بتوانند باز هم برای محصولات و خدمات خود مشتری پیدا کنند.

در حالی که بازاریابی سنتی یعنی تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی همچنان وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد اما دیجیتال مارکتینگ به دلیل آنلاین و الکترونیکی بودن می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای برندها جهت دسترسی به مشتریان ایجاد کند، که این امکانات شامل ایمیل، ویدیو، شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو می شود.

به همین ترتیب روش‌های زیادی برای تبلیغات و بازاریابی در دنیای دیجیتال آشکار شدند که در بازاریابی سنتی خبری از آنها نبود. در واقع، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بازاریابی دیجیتالی به دست آوردن داده‌هایی است که می‌توانید با کمک آنها میزان اثربخشی یک کمپین بازاریابی را اندازه‌گیری کنید.

آشنایی با شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی شاخه‌های فراوانی دارد:

  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی پیامکی یا اس‌ام‌اس مارکتینگ
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ویدیویی

بنابراین به کار بردن عبارت «بازاریابی دیجیتال» به این معنا نیست که ما دقیقا می‌دانیم در مورد چه نوع بازاریابی در فضای دیجیتال صحبت می‌کنیم. چون همان‌طور که با هم دیدیم بازاریابی دیجیتال شاخه‌های زیادی دارد و همین مورد یکی از جذابیت‌های این بازاریابی به شمار می‌رود.

به نظر می رسد که امروزه تمامی برندهای دنیا حداقل یک وب سایت را دارند یا حداقل در شبکه های اجتماعی حضور دارند یا یک استراتژی تبلیغاتی دیجیتال موفق هستند. امروزه محتوای دیجیتال و بازاریابی انقدر رایج شده اند که مشتریان به این شیوه به عنوان راهی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندها تکیه می کنند.

در نتیجه  برای داشتن توان رقابتی به عنوان یک کسب وکار، باید حداقل یک سری از جنبه های دیجیتال مارکتینگ را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید. با توجه به آپشن های بسیار زیاد دیجیتال مارکتینگ ، می توانید  نواوری داشته باشید و تاکتیک های بازاریابی مختلفی را با بودجه مشخص امتحان کنید..

چرا در دیجیتال مارکتینگ باید به روز باشیم؟

نه تنها دیجیتال مارکتینگ، بلکه در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید باید خودتان را به روز نگه دارید. چون ابزارهای بسیار زیادی در زمینه بازاریابی آن هم به صورت دیجیتال وجود دارند که در فاصله زمانی کوتاهی آپدیت‌های جدید خود را ارائه می‌دهند. گاهی این به‌روزرسانی‌ها باعث می‌شوند که دانسته‌های قبلی‌تان از آن ابزار دیگر کارایی لازم را نداشته باشند. مثلا سئو را در نظر بگیرید. گوگل مرتب الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد. حتی بعضی از آنها را حذف کرده و الگوریتم‌های دیگری را معرفی می‌کند.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسب وکارها جواب می دهد؟

دیجیتال مارکتینگ می تواند برای هر کسب وکاری جواب دهد. بدون توجه به محصولی که می فروشد، دیجیتال مارکتینگ شامل ایجاد پرسوناهای مشتری برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای با ارزش آنلاین با توجه به این نیازها می شود.

دیجیتال مارکتینگ B2B

مدل کسب و کار b2b یا (business-to-business)   مدلی از کسب و کار است که در آن، تمرکز بروی فروش عمده محصولات و خدمات به دیگر شرکت‌هاست به همین دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت ترین سرنخ های آنلاین برای تیم فروش شما از طریق وب سایت و کانال های دیجیتال حمایت کننده دیگر است.

بهتر است علاوه بر وب سایت فعالیت های خود را روی کانال های بیزینس محور مانند لینکدین متمرکز کنید

دیجیتال مارکتینگ B2C

اگر حالت بیزینس شما B2C است یعنی شما محصول و خدمات خود را به‌صورت مستقیم به مصرف کننده (مشتری) ارائه می‌دهد. بهتر است بیشتر تمرکز شما روی ایجاد یک سفر خرید مناسب باشد، از لحظه ای که کسی وارد سایت شما می شود تا لحظه ای که خرید انجام می دهد. این بدین معنیست که سایت شما باید دارای محتوای قوی باشد وهمچنین شما نیاز به ایجاد فراخوان عمل های (Call to Action) قوی تری نیز دارید. برای این نوع از کسب وکارها معمولا اینستاگرام مارکتینگ ارزش بیشتری به همراه دارد.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ، سرعت رشد را افزایش می‌دهد

در بازاریابی سنتی زمان بسیاری زیادی لازم است تا مشتریان ما را بشناسند، به ما اعتماد کنند و در انتها محصولات یا خدمات ما را مورد استفاده قرار دهند. اما در فضای وب، این اتفاق معمولا سریع‌تر رخ می‌دهد به شرطی که به درستی اجرا شود. مثلا یک پیج اینستاگرامی را در نظر بگیرید.

این پیج با تولید محتوای مفید و باکیفیت مخاطبان زیادی را جذب می‌کند و در فاصله زمانی مناسب اعتماد سازی و فروش را برای خود محیا می‌کند.

بازاریابی دیجیتالی، فاصله بین شما و مشتریانتان را بسیار کاهش می‌دهد

خلاصه‌ای از دیجیتال مارکتینگ:

بازاریابی دیجیتال، مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بازاریابی دیجیتال، شاخه‌های فراوانی دارد. برای کسب موفقیت در این زمینه باید یک شاخه را انتخاب کرده و در آن به تخصص برسید.

به روز بودن در زمینه بازاریابی دیجیتالی موضوعی حیاتی است.

بررسی داده‌ها در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا جلوی صرف هزینه‌های اضافی را بگیرید و کاملا هدفمند دست به اقدام بزنید.

در بازاریابی دیجیتالی می‌توانید با مشتریان خود خیلی راحت ارتباط برقرار کرده و بازخوردها را به صورت لحظه‌ای دریافت کنید. این موضوع سرعت پیشرفت شما را افزایش می‌دهد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top