ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است. به‌ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. ایمیل مارکتینگ را می‌توان یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی دانست. این روزها بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. اما آیا هنوز هم روش بازاریابی از طریق ایمیل مانند گذشته کارایی دارد؟ با ما همراه باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست و چه هدفی دارد؟

بازاریابی ایمیلی (Email marketing)، یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. اگر بخواهیم در یک جمله، ایمیل مارکتینگ را تعریف ‌کنیم می‌گوییم: ایمیل مارکتینگ یعنی بازاریابی از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان هدفمان.

موفقیت ایمیل مارکتینگ به چیزهای زیادی بستگی دارد. قبلا ایمیل‌ها صرفا با هدف فروش محصول یا خدمات، ارسال می‌شدند اما اکنون ایمیل‌ها با هدف تداوم ارتباط و تعامل بین کاربر و وب‌سایت ارسال می‌شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید برای هر مخاطبی که وارد وب‌سایت ما می‌شود یا حتی محصولی را از ما خریداری می‌کند، مرتب ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنیم.

ایمیل مارکتینگ موفق حاصل صبر وحوصله و تولید محتواهای جذاب مناسب با علاقه مخاطب است که باید به صورت منظم وهدفمند انجام شود.

قبل از آغاز هر گونه تبلیغاتی در ابتدا بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست؟

چرا برخی معتقدند ایمیل مارکتینگ جواب نمی‌دهد؟

موضوع شناخت مخاطب ایمیل از اهمیت بالایی برخوردار است  گاهی افراد فکر می کنند اگر برای هر کسی ایمیل تبلیغاتی ارسال کنند، در مسیر ایمیل مارکتینگ قدم برداشته‌اند. به همین دلیل با کمی هزینه بانکی از ایمیل‌های کاربران تهیه می کنند و به صورت انبوه ایمیل می‌زنند و وقتی از این طریق ، به هدف خود نمی‌رسند،می‌گویند که بازاریابی ایمیلی کاربردی ندارد و اصلا جواب نمی‌دهد. نکته‌ای که این افراد به آن توجه نکردند این است که آنها به مخاطبان هدف خود ایمیل نفرستادند. بلکه به افرادی ایمیل ارسال کردند که هیچ اطلاعی از موضوع نداشته اند و در نتیجه ایمیل بدون باز شدن به سطل زباله انداخته می شود.

چرا امروزه ارسال ایمیل انبوه کار اشتباهی است؟

در گذشته تنها راه بازاریابی ایمیلی، خرید یک بانک ایمیل و ارسال انبوه ایمیل‌های تبلیغاتی است که البته آن زمان، خیلی هم خوب جواب می‌داد چون تعداد کسب وکارهای استفاده کننده از این روش محدود بود.

اما از وقتی که تقریبا بیشتر مدیران وب‌سایت‌ها به این روش روی آوردند، کارایی خود را از دست داد. چون تعداد ایمیل‌های ناخواسته تبلیغاتی به شکل آزاردهنده‌ای بالا رفت. سرویس‌های جیمیل، یاهومیل یا سایر سرویس‌های ایمیلی، چنین ایمیل‌هایی را شناسایی و روانه پوشه اسپم می‌کنند.بیشتر کاربران هم آن تب را باز نمی‌کنند. به این ترتیب، چیزی که مدیران وب‌سایت‌ها آن را بازاریابی ایمیلی نامیده اند برایشان بازخوردی ندارد.

پس به این ترتیب کارایی و موفقیت ایمیل مارکتینگ رابطه مستقیمی با نوع کسب وکار شما و مخاطبان هدف شما و محتوایی که برای مخاطبان ارسال می کنید دارد.

.

چه نوع محتوایی در بازاریابی ایمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

قبلا تمام محتواهای ایمیل‌های ارسالی، جنبه تبلیغاتی داشتند. یعنی ارسال کننده ایمیل به طور رسمی محصول یا خدماتش را تبلیغ می‌کرد. ولی در حال حاضر، می توان گفت بیشتر محتواهایی که در ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند رویکرد آموزشی و یا اطلاع رسانی دارند. اینجا است که موضوع خبرنامه‌ها و عضویت در آنها مهم می‌شود.

وقتی شما عضو یک خبرنامه می‌شوید در یک بازه زمانی خاص از طرف آن سایت برایتان ایمیل ارسال می‌شود. شما که از قبل از این ماجرا با خبر هستید، در زمان مقرر به سراغ صندوق پستی‌تان می‌روید و ایمیل را باز می‌کنید. به همین دلیل، توصیه می‌شود که تدوین محتوای ایمیل مارکتینگ به عنوان بخشی از استراتژی محتوا در نظر گرفته شود.

چطور اسپم نشویم

 حتماً دیده‌اید که بعضی کسب‌وکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل می‌گویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید.

اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت چند نکته احتمال اسپم شدن ایمیل خیلی کم می‌شود.

  1. از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
  2.  فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.
  3.  تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
  4.  عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.
  5. از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر استفاده کنید.
  6. لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.
  7. ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
  8. آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
  9. از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید
  10. اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید.
  • انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
  • هدف‌گیری مستقیم: می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و از آنها با توجه به پرسونای مشتری استفاده کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد.
  • به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

  • اسپم: اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند.
  •  ایمیل‌های ارسال نشده: اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
  • مشکلات طراحی: یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

استفاده از ایمیل مارکتینگ

از ایمیل مارکتینگ می توانید در موارد زیر استفاده کنید:

  • خوشامدگویی به کاربران جدید
  • خبرنامه ایمیلی
  • اطلاع‌رسانی درباره محصول یا خدمت جدید
  • ارسال اطلاعات خرید
  • تخفیف و پیشنهادات ویژه
  • اطلاع‌رسانی رویدادها

خلاصه‌:

  • ایمیل مارکتینگ به معنای بازاریابی از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان هدف است.
  • رمز موفقیت در ایمیل مارکتینگ، ارسال هدفمند ایمیل‌ها به کاربرانی است که شناخت خوبی از خواسته‌ها و نیازهایشان دارید.
  • کارایی ایمیل مارکتینگ به نوع کسب و کار شما، مخاطبانتان و نوع محتوایی که برای کاربران ارسال می‌کنید بستگی پیدا می‌کند.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top